مقالات

تفاوت اسپلیت با داکت اسپلیت

تفاوت-اسپلیت-با-داکت-اسپلیت

امروزه سیستم های تهویه مطبوع در ساختمان ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از این سیستم ها می توان به سیستم اسپلیت و داکت اسپلیت اشاره کرد و نحوه عملکرد آنها را با هم بررسی کرد که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی تفاوت اسپلیت با داکت اسپلیت می پردازیم.

معرفی سیستم اسپلیت کولرگازی

برای اینکه تفاوت اسپلیت با داکت اسپلیت را بررسی کنید باید شناخت کافی از سیستم اسپلیت داشته باشید . این سیستم به صورت پنجره ای یا دو پارچه است که فرایند جذب گرمای اتاق از طریق یک یونیت می باشد . البته در کولر گازی اسپلیت این فرایند توسط دو یونیت مجزا انجام می شود یک یونیت خارجی که در بیرون نصب می شود و سرما را از بیرون به سمت داخل هدایت می کند . در یونیت داخلی مبرد با دمای پایین وارد کویلی به نام اواپراتور می شود و گرمای اتاق را جذب و به یونیت خارجی می فرستد و این عمل تکرار می شود.

معرفی سیستم داکت اسپلیت

در تفاوت اسپلیت با داکت اسپلیت می توان گفت که داکت اسپلیت نوعی از کولر گازی است که هوای خنک از یونیت داخلی با کانال کشی می باشد و یونیت خارجی در فضای بیرون از ساختمان مانند راهرو نصب می شود که جریان مبرد هوا را بعد از تراکم به سمت یونیت داخلی که درون سقف کاذب است می برد و مبرد هم بعد از عبور از شیر انبساط با دمای کاهش یافته وارد لوله ها می شود و دما کاهش پیدا می کند که این هوای خنک از طریق کانال به درون ساختمان انتقال پیدا می کند.

مقایسه اسپلیت با داکت اسپلیت

اسپلیت :

برای مقایسه و تفاوت اسپبیت با داکت اسپلیت می توان گفت که ظرفیت سرمایشی اسپلیت ها بین ۹۰۰۰ BTU  تا حدود ۳۰۰۰۰BTU  می باشد . همچنین انتخاب نوع کمپرسور بستگی به نوع آب و هوای منطقه ای دارد که شما در آن زندگی می کنید و کمپرسور روتاری تریپکال یا T3  به عنوان بهترین انتخاب می باشد .

از مهمترین مسائل در اسپلیت یونیت داخلی می باشد که به صورت باکس مستطیل شکل طراحی می شود که نزدیک یونیت خارجی نصب می شود و قابلیت پخش هوا را در چهار جهت دارد و دارای یک فیلتر چند لایه برای پاک سازی هوا و جلوگیری از ورود گرد و غبار می باشد .

داکت اسپلیت :

در طراحی داکت اسپلیت می توان گفت که این داکت ها مانند اسپلیت ساده و دارای دو یونیت داخلی و خارجی می باشد . یونیت داخلی مانند یک هواساز است و با کمک کانال کشی فضای داخل ساختمان را خنک می کند . ظرفیت این داکت اسپلیت بین ۲۴۰۰۰ BTU  تا ۹۰۰۰۰BTU  است . این داکت اسپلیت از مبرد R410  استفاده می شود . کمپرسور آن روتاری است . پس می توان به طورکلی گفت که مهمترین تفاوت اسپلیت با داکت اسپلیت نحوه طراحی یونیت داخلی است که در داکت اسپلیت یونیت داخلی به صورت مرکزی طراحی شده است و داخل سقف کاذب می باشد که بعد از نصب یونیت داخلی به کمک کانال کشی برای هر فضایی یک دریچه کولر نصب می شود و در همه جا از این سرمایش استفاده می شود.

خرید اسپلیت بهتر است یا داکت اسپلیت

اگر شما بخواهید یک سیستمی خریداری کنید که هم سرمایش و هم گرمایش داشته باشد باید داکت اسپلیت خریداری کنید ولی اگر شما فقط از سیستم سرمایشی بخواهید استفاده کنید باید اسپلیت خریداری کنید . همچنین از نظر صدای اسپلیت بسیار کمتر از داکت اسپلیت می باشد ولی قدرت و حجم و ظرفیت داکت اسپلیت بیشتر از اسپلیت می باشد ولی در داکت اسپلیت به علت مرکزی بودن و طراحی آن استهلاک آن بیشتر از اسپلیت ها می باشد .

سخن پایانی

در تفاوت اسپلیت با داکت اسپلیت باید گفت که از نظر عملکرد شبیه به هم هستند ولی از نظر نوع ، طراحی و کمپرسور سیستم اسپلیت بسیار متنوع تر از داکت اسپلیت است ولی ظرفیت سرمایش داکت اسپلیت از اسپلیت بالاتر است . همچنین اگر بخواهید برای متراژهای بالا از اسپلیت استفاده کنید باید چند اسپلیت خریداری کنید که هزینه آن بسیار بالا می رود و به صرفه نیست در صورتی که با خرید یک داکت اسپلیت شما می توانید متراژهای بزرگ را هم پوشش دهید ولی از نظر قیمت و هزینه کانال کشی قیمت داکت اسپلیت از اسپلیت بالاتر می باشد و قیمت اولیه کولر گازی اسپلیت به نصب داکت اسپلیت کمتر می باشد ولی از نظر عملکرد و کیفیت داکت اسپلیت ها بهترین گزینه برای ساختمان ها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *