مقالات

فرق کولر پیستونی با روتاری

فرق-کولر-پیستونی-با-روتاری

امروزه کولر گازی نقش بسیار مهمی در سرمایش و خنک کردن محیط زندگی ما دارد و آرامش و آسایش را برای منزل و خانه ما مهیا می کند . موضوع مهم  در این کولرها کمپرسور آن است که نقش اساسی را در خنک کردن هوا دارد که اکنون در بازار انواع کمپرسور کولر گازی وجود دارد که هر کدام مزایا و ویژگی های خاص خود را دارا می باشند  و به همین منظور ما در این مقاله به بررسی فرق کولر پیستونی با روتاری می پردازیم.

کمپرسور پیستونی کولر گازی

در مورد موضوع فرق کولر پیستونی با روتاری در چیست باید به بررسی کمپرسور پیستونی بپردازیم. این مدل یکی از انواع مدل های کمپرسور کولر گازی است که به طور همزمان عمل رفت و برگشت و مکش و دهش را با هم انجام می دهد و همه این عملیات توسط یک پیستون درون سیلندر انجام می شود . این مدل پیستونی از قدیمی ترین مدل های کولر گازی است و بیشتر در مناطق گرمسیر استفاده می شود. ظرفیت این نوع کمپرسور ۱۸۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ است و ساختار ساده ای دارد و به اسم کمپرسور رفت و برگشتی کولر گازی هم شناخته می شود . عملکرد آن بدین صورت است که تراکم انتقال گاز موجود در درون محفظه از طریق یک سیستم مکنده به درون سیلندر می رود و همچنین این کمپرسور در درون بدنه خود یک شفت مرکزی هم دارد که بستگی به ظرفیت کمپرسور از دو تا شش پیستون را درون محفظه استوانه ای حرکت می کند. این مدل دارای موتور سنگین است و در بسیاری از مکان های بزرگ از آن استفاده می شود .

مزایای کمپرسور پیستونی

از فرق کولر پیستونی با روتاری می توان به کاربرد بسیار وسیع آن در صنایع مختلف اشاره کرد ، تنوع ظرفیت و دارای ابعاد بزرگ ، دارای طول عمر بالا ، قیمت مقرون به صرفه ، مصرف انرژی پایین ، صدای بلند ، عملکرد و راندمان متوسط ، مناسب آب و هوای گرم ، قدرت بالا ، ساختاری ساده ، نگهداری از آن راحت و کم هزینه  از مزایای این دستگاه می باشد .

کمپرسور روتاری کولر گازی

در باره فرق کولر پیستونی با روتاری می توان گفت که مدل روتاری هم یکی دیگر از انواع کولرهای گازی است که در مکان های که حجم بالایی از فشار هوا را دارد بسیار مناسب است . این کولر گازی دارای مکانیزم جا به جایی مثبت و از نوع چرخشی است و این دستگاه تمام عملیات و مکش گاز و متراکم کردن آن را توسط تیغه های دایره وار که در شیارهای خود می چرخند انجام می دهد . ظرفیت این دستگاه از ۷۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ بی تی می باشد . این دستگاه جزو بهترین دستگاه های مرغوب و مکانیکی می باشد که به علت اینکه هوای تبریدی و فشرده سازی را هم زمان انجام می دهد بسیار کارایی بالایی دارد . این کولر روتاری برای مناطق سردسیر و مرطوب گزینه بسیار مناسبی است . از این دستگاه برای سازه های صنعتی و شرکت های بزرگ و کارخانجات بزرگ بسیار استفاده می شود. میزان صدای خروجی این دستگاه بسیار پایین و مصرف انرژی بهینه دارد.

مزایای کمپرسور روتاری

این مدل کولر گازی دارای بازدهی بسیار بالا ، ابعاد کوچکتر ، وزن سبک ، لرزش قطعات کمتر ، صدای کم و پایین ، عملکرد بسیار بالا ، راندمان بالا ، ساختار پیچیده و پیشرفته و غیره از مزایای این مدل کولر گازی می باشد.

تفاوت کمپرسور کولر پیستونی با کولر روتاری

در فرق کولر پیستونی با روتاری باید به کمپرسور آنها اشاره کرد که کمپرسور روتاری بسیار قوی است و حجم هوای بیشتری را خنک می کند ولی قدرت سرمایش روتاری کمتر از کمپرسور پیستونی است . راندمان روتاری بالاتر و بهتر است و قیمت آن پایین تر است ولی در کمپرسور پیستونی به علت اینکه ساختار ساده ای دارد تعمیر و نگهداری از آن بسیار راحت تر و کم هزینه تر است ولی در کمپرسور روتاری به علت ساختار پیچیده ای که دارد تعمیر و نگهداری آن سخت تر و پر هزینه تر است. کولر گازی مدل پیستونی به اصطلاح موتور سنگین دارد و کولر روتاری دارای موتور سبک یا موشکی یا خوشه ای می باشد.

کدام کمپرسور کولر گازی بهتر است ؟

یکی از مهمترین مسائل در هنگام خرید کولر گازی نوع کمپرسور کولر گازی می باشد که شما باید شناخت کافی از این کمپرسورها داشته باشید و عملکرد آن بدین صورت است که با فشرده سازی مبرد با فشار بالا و تبدیل آن به مایع با درجه حرارت بالا عمل می کند و بعد به کندانسور منتقل می شود و گرما را از محیط گرفته و هوای خنک و سرد را به محیط برمی گرداند .  امروزه کمپرسور روتاری از پر کاربردترین نوع کولر گازی است که بهترین عملکرد را دارد و بستگی به نوع آب و هوای معتدل T1   آب و هوای خنک T2  آب و هوای گرمسیری T3 تقسیم می شوند که نوع کلاس آب و هوای هر کولر گازی بر روی برچسب انرژی آن مشاهده می شود که در هنگام خرید کولر گازی به بر چسب انرژی آن که دارای رده های بازدهی Aتا Gاست باید دقت کرد.

سخن پایانی

در فرق کولر  پیستونی با روتاری باید گفت که کمپرسور یا موتور کولر گازی یکی از قسمت های مهم و از اجزای اصلی کولر گازی است که وظیفه آن گردش گاز در کولر می باشد و این کمپرسور قسمت اصلی سیستم های سرمایشی می باشد که بنا به نوع شرایط آب و هوایی باید آن را انتخاب کرد ولی به طور کلی هر دو عملکرد یکسانی دارند و جزو بهترین نوع کولر گازی می باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *