مقالات

مقایسه کولر آبی با گازی

مقایسه-کولر-آبی-با-گازی

زمانی که هوا گرم می شود اکثر افراد به فکر خنک کردن محیط داخلی ساختمان خود می باشند و سعی می کنند که بهترین انتخاب را برای خرید کولرها داشته باشند که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی مقایسه کولر آبی با گازی می پردازیم.

تفاوت کولر آبی و کولر گازی از نظر مصرف انرژی

در مقایسه کولر آبی با گازی باید به این موضوع اشاره کرد که کولرهای آبی مصرف آب بالایی دارند و کولرهای گازی مصرف برق بالایی دارند و با توجه به مصرف انرژی هر دو می توان یک سری رعایت کارهای اصولی را انجام داد . در کولرهای آبی با استفاده از سرویس های به موقع قطعات ، تعویض پوشال ، رسوب زدایی ، کانال کشی ، ظرفیت کولر ، عایق بندی دیوارها ، داشتن سایه بان کولر مصرف انرژی آن را کمتر کرد و در کولرهای گازی با محل نصب مناسب ، ظرفیت ، مساحت منزل ، سرویس به موقع ، پاکیزه بودن فیلترها می توان مصرف برق را کاهش داد.

تفاوت کولر آبی و کولر گازی از نظر هزینه

در مقایسه کولر آبی با گازی مهمترین نکته هزینه آن است که کولرهای گازی ۴ تا ۵ برابر قیمت کولر آبی می باشند و از نظر پرداخت قبوض برق هم بسیار بالا است و همین مسئله بیشتر باعث شده است که افراد به سمت خرید کولرهای آبی بروند چون قدرت خرید بالا ندارند و قیمت کولرهای آبی نسبت به گازی بسیار کمتر و مقرون به صرفه است .

تفاوت کولر آبی با کولر گازی از نظر هوای پاک

کولرهای گازی فضای بیرون از خانه را به دلیل تولید گازهای سمی آلوده می کنند ولی هوای پاک را به داخل خانه وارد می کنند ولی کولرهای آبی آلودگی ها و ذرات گرد و غبار را به داخل خانه می آورند و به دلیل مرطوب بودن پوشال ها که محیط مناسبی برای رشد میکروبها و قارچ ها می باشد این میکروبها به داخل خانه وارد می شوند . ولی امروزه کولرهای آبی سلولزی ساخته شده است که مانع از ورود آلودگی ها به محیط خانه می شود و هم محیط را خنک و از آلودگی ها دور نگه می دارد .

تفاوت کولر آبی و کولر گازی از نظر اقلیم

یکی دیگر از موارد مقایسه کولر آبی با گازی محل زندگی شما می باشد که بعضی از مکان ها دارای آب و هوای خشک است مانند کرمان ، یزد ، خراسان و غیره که باید از کولرهای آبی استفاده کرد تا رطوبت در محیط خانه ایجاد شود و داخل خانه هوای خشک نباشد  ولی افرادی که در مکان های شمالی و شرجی هستند باید از کولرهای گازی استفاده کنند تا بهترین هوای لازم را در داخل خانه داشته باشند.

تفاوت کولر آبی با کولر گازی از نظر عملکرد

از نظر مقایسه کولر آبی با کولر گازی عملکرد این دو دستگاه بسیار مهم است . کولر آبی آب را می گیرد و از طریق پد های جاذب هوا را عبور می دهد و هوا خنک می شود که فقط شما باید کولر را از آب پر کنید . در کولرهای گازی از یک ماده شیمیایی برای خنک کردن و تهویه هوا استفاده می شود که هم تهویه سالم انجام می دهد و همچنین باعث خنکی محیط داخل خانه می شود . همچنین نحوه نصب این دو دستگاه با هم متفاوت است در کولر آبی فقط شما احتیاج به یک پریز برق دارید ولی برای کولر گازی حتما باید یک پنجره و یک دیوار داشته باشید تا آن را به صورت صحیح نصب کنید و برای انتقال آن به مکان دیگر حتما باید کل دستگاه را دوباره بسته بندی کنید تا بتوانید از آن در مکان دیگری استفاده کنید.

مزایای کولر آبی نسبت به کولر گازی

کولرهای آبی مزایای بسیار زیادی دارند که شامل مقرون به صرفه بودن آن است ، نصب و نگهداری آن بسیار پایین است ، گازهای سمی که برای محیط زیست خطر دارد را ایجاد نمی کند و مناسب با محیط زیست است ، مصرف انرژی برق پایین دارد ، قطعات یدکی آن در دسترس است ، نصب و تعمیرات آن بسیار ساده است و به راحتی می توان از آن استفاده کرد و کارکرد ساده ای دارد.

معایب کولر آبی

مصرف زیاد آب ، تعویض پوشال ها ، زنگ زدگی بدنه کولر آبی ، وجود بوی نامطبوع ، توان خنک کنندگی پایین ، مناسب نبودن برای مناطق شرجی ، نداشتن سیستم تهویه و غیره می باشد.

مزایای کولر گازی نسبت به کولر آبی

در مقایسه کولر آبی با گازی می توان گفت که کولرهای گازی دارای فیلترهای تصفیه هوا هستند و هوای سالم را به داخل خانه وارد می کنند . این کولرها دارای قابلیت تنظیم خنک کنندگی محیط داخل خانه را دارند و مصرف آب آن بسیار کمتر از کولر آبی است و بدون صدا است و به دلیل جدا بودن موتور از اسپیلت و  نداشتن کانال کشی سر و صدا هم ایجاد نمی شود.

معایب کولر گازی

گران بودن کولر ، مصرف زیاد برق ، هماهنگ نبودن با محیط زیست به خاطر تولید گازهای سمی و غیره از معایب این نوع کولر می باشد.

کولر آبی بهتر است یا کولر گازی ؟

در مقایسه کولر آبی با گازی می توان گفت که هر دو دارای مدل ها و برندهای مختلفی هستند و یک سری مزایا و معایب دارند که با توجه به محیط منزل شما و مبلغ بودجه شما می توان هر کدام از این دستگاه ها را خریداری کرد . البته باید گفت که کولر آبی میزان خنک کنندگی محدودی دارد و در صورت تعویض نکردن قطعات و پوشال بوی نامطبوعی در محیط ایجاد می کند ولی در کولرهای گازی بدین صورت نمی باشد و هوای پاک و تمیز به داخل ساختمان وارد می شود ولی هزینه برق مصرفی آن بسیار بالا است . البته به طور کلی می توان گفت که خرید و انتخاب این کولرها بیشتر بر اساس نظر افراد می باشد که کدام از این دستگاه ها را برای منزل خود مناسب می دانند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مقایسه کولر آبی با گازی پرداختیم و ویژگی های هر کدام را بیان کردیم تا هنگام خرید از تمام تفاوت های کولر آبی و کولر گازی آگاه باشیم و بهترین را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *